Matapica * !! & Schilpadden Gespot! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu Matapica * !! & Schilpadden Gespot! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu

Matapica * !! & Schilpadden Gespot!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

07 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

* Een breuk in een intercontinentale glasvezelkabel voor de Zuid-Amerikaanse kust leidt ertoe dat Suriname slecht bereikbaar is per telefoon en internet. De storing kan vier dagen duren. Er is een noodverbinding via een satelliet. *

Met dit bericht uit het nieuws van de NOS start ik mijn bericht! Op onverklaarbare wijze kan ik hier wel een bericht plaatsen, maar MSN en Hotmail is buiten werking! In ieder geval kan ik jullie laten weten dat het goed met me gaat! :) Heel belangrijk..

Afgelopen weekend ben ik met drie huisgenoten naar Matapica geweest, voornamelijk voor het mooie strand en de Schilpadden! Nou ik heb ze gezien.. Hier een kort verslag:

Afgelopen weekend ben ik met drie huisgenoten naar Matapica geweest, voornamelijk voor het mooie strand en de Schilpadden! Nou ik heb ze gezien.. Hier een kort verslag:

Matapica staat bekend om zwermen muskieten, die twee uur lang om je heen zoemen.. De krappa- olie en Insectspray zat dus zeker in de rugzak verstopt.

De trip begon met een ritje in de bus naar Leonsberg. In Leonsberg zijn we in de korjaal gestapt naar het dorpje Johanna en Margaretha. Vanuit dit plaatsje zijn we in een kleinere en minder confortabele korjaal gestapt. Deze heeft ons door het moeras heen gevaren.
Naar mijn idee kon ik er nooit droog in komen, gelukkig viel dit erg mee..! Het uur dat we in het bootje zaten heb ik echt super mooie natuur gezien. En als ik mijn ogen mag geloven ook een kaaiman, maar niemand anders zag het.. Die beesten zijn zoo snel, maar ze komen er vaak voor dus zou heel goed kunnen!

Matapica bestaat uit een uitgestrekt strand, 4 huisjes erop, relaxed! Doordat we aan zee zaten waaide de wind flink, maar dit was alleen maar heerlijk.. Als die er niet was geweest dan was het niet uit te houden.. Door deze wind waren er ook veel minder muskieten, zo weinig dat we niet eens geprikt zijn, hoeraa! Mogen wij ook eens een meevaller hebben, anders hadden we er weer twintig littekens bij..

Tijdens de strandwandeling die we zaterdag hebben gemaakt kwamen we een nest eieren tegen van een Green Turtle. Doordat het water vloed werd, waren er al een aantal eieren mee de zee in gedreven. De vraag van gids ‘Spike’ was of wij de overgebleven eieren wilden redden, vrijwilligerswerk! * Kan ik dan nu mijn vrije studiepunten hiervoor indienen? * .. Natuurlijk wilden wij dat en zo zijn we een poosje aan het graven geslagen, 150!!! eieren hebben we weten te redden van de verdrinkingsdood. Deze eieren worden elders op Matapica herplaatst, zodat ze een eerlijke kans krijgen om uit te komen..
Na het kleine stukje strandwandeling wat we door het redden van de eieren hebben gemaakt, keerden we terug naar onze verblijfsplaats.. Want daar zaten 17 kleine Green Turtle’s te trappelen van ongeduld om uit de emmer te mogen en heerlijk de zee in te gaan, 3 dagen en 3 nachten te zwemmen om zich daar ergens aan een rotsblok vast te klampen om zich te kunnen voeden. Het was een heel mooi gezicht hoe deze kleine wezentjes zich over het strand voortbewegen, om hun eigen weg over het strand te vinden richting de zee.. En weg waren ze..

In de avond hebben we onder het genot van een ‘lampvuur’, muziek van Marco Borsato en een mooie sterrenhemel onze kip, rijst en bruine bonen laten zakken.. Tegen half tien waren we klaar voor het echte werk, Schilpadden Spotten!! En dat spotten werd beloond met zes Green Turtle’s, één Leaderback.. Die zijn echt mega, misschien is het ook wel te zien op de foto’s..

We hebben ook veel informatie gekregen over de schilpadden, bijvoorbeeld:
- Deze schildpadden 1 tot 2 meter lang zijn en wel 700 kg kunnen wegen?
- Een schildpad per keer 150 eieren legt en hiervan er maar 3 uitkomen?
- 1 op de 1000 van deze 3 uitgekomen eitjes uitgroeit tot een volwassen schildpad?
- Een schildpad 6 keer per jaar eieren legt en van al deze uitgekomen eitjes maar een schildpad uitgroeit tot een volwassen schildpad?
- Als er meer eitjes uit zouden komen er teveel schildpadden op Matapica zouden rondlopen?

Tegen half een lagen we in bed, maar om half 8 was ik al weer wakker van het waaien van de tent, de heerlijke zon en een vieze geur van insectenspray etc. Okee, tijd om je bed uit te komen dus! Ik heb mijn stoeltje gepakt, ben naar de zee gelopen en op het strand gaan zitten.. Even lekker uitwaaien…

De morgen heb ik ook weer heerlijk in de zon lopen bakken en ik word nu al wat bruiner. Eindelijk krijg je waar voor je liggen in de zon! Haha..

Om 14 uur zijn we met de helikopter richting Paramaribo gegaan, echt een super mooie rit over natuur, de stad, zelfs het ziekenhuis heb ik kunnen zien. Het was zeker de moeite waard, de foto’s zijn ook super geworden dus die volgen snel..

Morgen heb ik nog een dagje vrij.. Dan vertrek ik van woensdag - zaterdag naar Gunsi, een trip met Marloes en haar ouders.. Daarbij gaan we naar Brokopondo Stuwmeer, overnachten we op een eilandje, gaan we dorpjes bekijken van Bosnegers en vliegen we in een vliegtuig terug naar Paramaribo.. Lijkt me super!

Dikke kus en veel liefs,
Rianne..

P.s.: De mensen die dus mailtjes verwachten, sorry sorry! Zodra ik online kan komen zal ik ze sturen..

  • 07 Mei 2007 - 20:43

    Tu Hermana:

    Hola coqueta!!

    Dus weer een superweekend gehad!! Daar ben ik heel erg blij om. Nu heb je lekker de tijd om de rest van Suriname te ontdekken ;)
    Ik ben nu bezig met de voorbereidingen voor een weekje Caribische kust... :D Dan kan ik jou jaloers maken met al die mooie foto's ;)
    Geniet er nog maar eventjes van, want over 13 daagjes is jouw avontuur helaas alweer voorbij... :(

    Dag lieverd!! Dikke kus van mij

  • 07 Mei 2007 - 20:55

    Romkje Sietske:

    Hey Rianne,

    Geniet van de laatste weekjes van je verblijf in suriname!!! Je komt er vast niet zo snel weer.!

    Succes en tot ziens!

    Groetjes Romkje Sietske

  • 08 Mei 2007 - 07:33

    Marleen:

    Dág lieverd :D

    Wat super, lekker weekend zo! Ik ben erg benieuwd naar de foto's.. Nog een kleine twee weken ;) Geniet je nog even!! We moeten maar een volgend avontuur gaan plannen!!
    Leuk dat je nog met Marloes en haar ouders een trip gaat maken. Geniet ervan en tot snel!!

    Dikke KuSs Marleen x

  • 08 Mei 2007 - 09:32

    Dirk-Yeb:

    Heyyy Marloes?Marleen?genaamdRianne!!!!\

    Dat zijn de tripjes!!!! lekker relax, alleen genietend van alles wat je meemaakt! we begrijpen elkaar helemaal denk ik!!
    Donderdag ga ik voor het laatst op een trip zuidwaarts. ik huur een auto en gaan met die banaan. Vet spannend!

    Geniet van je laatste 2 weken, dan doe ik het van mijn laatste week!!!

    Ciao baby!
    het ga je goed en hou je haaks!

    D.Y.

  • 08 Mei 2007 - 16:27

    De Blommen:

    Hoi Rianne,
    zoveel moois en dan weer naar huis toe moeten! bouw rustig af, geniet tot het laatst. (is jouw wel toevertrouwd.)
    We kijken naar je uit.
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Rianne

Actief sinds 07 Sept. 2006
Verslag gelezen: 1006
Totaal aantal bezoekers 23605

Voorgaande reizen:

11 Februari 2007 - 21 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: