Op een Onbewoond Eiland!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu Op een Onbewoond Eiland!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu

Op een Onbewoond Eiland!!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

14 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

Heee, bakra’s! Check My Life- story… Ik heb hem weer met veel liefde en toewijding geschreven, beloofd weer wat leuks! Op het moment van schrijven heb ik in Suriname nog 7 dagen te gaan alvorens ik weer een paar uur boven de oceaan zal hangen! Nee, ik wil eigenlijk nog lang niet gaan.. Maar ergens knaagt er ook wel weer iets om toch terug te gaan.. Inmiddels begint het laatste steeds meer te overheersen, onder één voorwaarde! De tijd die ik nog te gaan heb worden drukke dagen, waarin ik alles uit zal halen wat er in zit.. Er zijn nog een aantal dingen die ik wil zien, een aantal verplichtingen zoals ijs & taart eten, circus, dierentuin etc. Ja, we moeten alles goed afsluiten!

Maarrr, daar ben ik afgelopen week helemaal niet mee bezig geweest.. Het was tijd voor Brokopondo Stuwmeer, Tonka- eiland, Atjoni, Tang Luku, Kaaimannen, Zwemvesten, en vooral heel veel plezier! * en foto’s * :)

Woensdag zijn Marloes, haar ouders, twee huisgenoten en ik vertrokken met de bus naar het Brokopondo Stuwmeer. In dit meer staan allemaal bomen, het is een onder water gelopen gebied, wat door deze bomen een geweldige uitstraling heeft. Met een boot zijn we richting het Tonka- eiland gevaren, waar we onze eerste overnachting hadden. Ons vertrek stond direct aan het water, met een prachtig uitzicht.. Daar hebben we heerlijk genoten van het mooie weer, het meer, photoshoot’s en vis.. Jaja, ik heb het alweer gegeten!

Donderdag zijn we met de boot een eind het meer op gegaan naar een ander klein eilandje om piranha’s te vangen.. Oké, je ziet het voor je.. Een stok, draadje en haak eraan.. Tot aan je middel in het water staan en vissen maar.. Ik had het al op foto’s gezien en toen had ik mijn woordje wel klaar.. Toen ik daar met mijn hengel in het water stond moest ik er direct aan denken.. Ik ben zelf net zo gek, haha! Ik had beet, maar de vis was sterker als mijn visdraad.. Ik moest er toch al niet aan denken om mijn eigen vis te doden, ieuw..

Een helse tocht in een bus * door de snelheid over de bauxietweg viel de hele achterbank van de bus uit elkaar * bracht ons bij Atjoni, waar we door een boot gebracht werden naar ons volgende eiland, Tang Luku.. Tijdens deze tocht kwamen we veel stroomversnellingen tegen, altijd leuk als je naast iemand zit in de boot die ook niet nat wil worden, haha!

In Tang Luku sliepen Marloes en ik in een twee persoons hut, super romantisch, haha! Op het eiland kon ik wel uren kijken naar het water, de mensen in bootjes die langs kwamen, vissers etc. Op ons eiland woonden één man en vrouw en zes kinderen variërend in leeftijd van ik schat 4 – 12 jaar. Hoe jong je ook bent, je moet altijd helpen met afwassen, kleding wassen etc. En ze kunnen het echt goed hoor.. Mam was al stellig overtuigd dat ze vroeger een fout had gemaakt en ons best eerder al aan het werk had kunnen zetten! :)

Vrijdag hebben we een aantal dorpen bezocht waar bosnegers wonen. Heel indrukwekkend om te zien hoe deze mensen leven, met eigen culturen en normen en waarden. Elk dorp heeft zijn eigen kapitein, de baas. Er wonen mannen, soms met meerdere vrouwen. Al zie je vaker dat de vrouwen in verschillende dorpen wonen. Een man mag hier zoveel vrouwen hebben als hij wil, mits hij ze kan onderhouden.

Niet elk dorp heeft zijn eigen school, de kinderen worden dan met een boot naar het dichtstbijzijnde dorp gebracht wat wel beschikt over een school. De school die ik heb gezien verschilt qua materialen niet heel veel van de scholen in Paramaribo. In een van de dorpen kwam zelfs binnenkort internet.. Dus aan de ene kant zie je het ‘strakke’ leven volgens de regels van het dorp, de normen en waarden. Maar aan de andere kant wordt ook het leven in het binnenland verbreedt met nieuwe technieken.

Zaterdag zijn we met de boot naar Ladoani gevaren, daar moesten we nog een paar uur wachten tot het vliegtuig ons kwam ophalen om ons terug naar Paramaribo te brengen. Die tijd hebben we gevuld met vertier van de plaatselijke kinderen. Ze waren helemaal onder de indruk van het blonde, zachte en lange haar wat wij bakra’s hebben. Eigenlijk mag je geen foto’s maken, maar ik kon het niet laten.. Jullie moeten toch ook een beetje kennis maken met…

Kennis maken met het vliegtuig, daar hebben jullie vast geen behoefte aan.. Want een vliegtuig van Blue Wings is geen Martinair of KLM. Door een flinke regenbui voor de landing * de landingsbaan bestond gewoon uit gras met kuilen * dacht ik even dat het vliegtuig door zou schuiven. Ook het opstijgen was even met het hart in de keel, maar toen ook een super uitzicht. Het ventilatie- systeem deed het ook goed, de wind vloog door je haren heen.. Ik was toch wel blij toen we weer geland waren bij Zorg & Hoop.

Zaterdagavond zijn we heerlijk uit eten geweest als afscheid van Ellen & Linda, naar DOK 204. Naar het eten vertrokken zij richting Kwattaweg en ben ik met Anja en een aantal mannelijke huisgenoten richting discotheek Zsa Zsa Zsu gegaan.. Ik weet nog niet of ik zin heb om brakjes in het vliegtuig te zitten.. En dan zou dit de laatste mogelijkheid tot echte stapavond zijn.. Die kans kun je dan niet laten schieten..


Voor de mensen die ook nog nieuwsgierig zijn naar de foto’s van Matapica, van afgelopen weekend.. Deze staan nu bij het verhaal toegevoegd!

Dikke kus,
Rianne

  • 14 Mei 2007 - 14:15

    M@rleen:

    Hee Tópper!!

    Klinkt fantastisch, helemaal goed! En je haalt alles eruit wat erin zit! En wat een verhalen, stoer hoor. Ik begin me al zorgen te maken bij geringe turbulentie!
    En die piranha's, zitten je billen er nog aan?? :D
    Nu nog 6 nachtjes, wanneer je precies thuiskomst weten we nog niet, misschien wel vertraging ;) Ik denk aan je vanaf de andere kant van deze wereld..

    Kus Marleen x x

  • 14 Mei 2007 - 14:47

    P € T € ®:

    Hee Rianne!!

    Over de hele wereld zijn mensen aan het aftellen merk ik. Of ze in Suriname, Namibië, Leeuwarden, Lahti of Delfstrahuizen zitten :D Je maakt een prachtig slot van je verblijf in Suriname. Een collega van me heeft 5 jaar in Suriname gezeten als correspondent voor de NOS. Hij herkent alles in je verhalen en de foto's doen hem wegdromen naar die jaren. Geniet er nog maar lekker van!!!

    P € t € ®

  • 14 Mei 2007 - 15:14

    Suzanne:

    Hey meis,

    Super verhaal weer. Leuke dingen die je mee maakt en nog mag meemaken. Nog ff en dag weer op naar Holland! Leuk om je dan weer te zien, lekker bijkletsen enzo :D

    Veel liefs Suzanne xxx

  • 14 Mei 2007 - 16:02

    Anne-Marie:

    Zo he..mooie verhalen!
    Heel veel plezier voor het laatste weekje en belevenissen nog..het zal idd vast snel voorbij vliegen die laatste dagen!
    Ook een hele goede reis naar NL!!
    Liefs Anne-Marie

  • 14 Mei 2007 - 19:09

    De Blommen:

    Ha die reislustige, je haalt echt wel alles uit de kast en geniet er met volle teugen van. Het klinkt weer super. Vanuit het koude kikker landje bbbbbbbbbbbbbrrrrrrr de groetjes

  • 15 Mei 2007 - 06:34

    Anne Hoekstra:

    Prachtig die reis lijkt mij, nog een paar dagen, maar het is ook wel weer leuk om in Nederland te zijn hoor! Laat gauw weten wanneer je aangekomen bent. Ik ben zo benieuwd naar jullie verhalen.

  • 15 Mei 2007 - 09:55

    Anja:

    Hey lieverd.

    Ik ben alleen maar blij dat je over ongeveer acht dagen thuis komt. Kunnen we eindelijk weer feest vieren en bij kletsen. Want om eerlijk te zijn mis ik je heel erg.

    Haal er inderdaad maar even alles uit, wat je nu nog wilt gaan doen. Want dit is maar één keer.

    Veel liefs en een dikke kus

    Bert Jan en Anja

  • 16 Mei 2007 - 12:28

    Janneke:

    Heej Rian!

    Dat klinkt ook weer goed zeg ;-)
    Wat snel alweer! Een weekje nog maar... Geniet er nog ff van... voor je het weet zit je weer achter de computer voor school aan de slag :-(

    Liefs Janneke

  • 16 Mei 2007 - 12:59

    Linda:

    Even een berichtje vanuit Nederland!
    Yes, jullie hebben weer internet!!
    Gelukkig maar!
    Ik ga nu jullie verhalen zeker bijhouden, want ik wil alles lezen!!
    Kus Linda

  • 16 Mei 2007 - 17:03

    Ellen Alias Brownie:

    He Rianne,
    Extra leuk om nu je verhalen in Nederland te lezen, ook wel dubbel hoor! Met mijn hoofd zit ik nog regelmatig in Suriname.
    Ik heb een geweldige tijd met je gehad, bedankt voor alle gezelligheid.
    Geniet nog van je laatste week!!
    Liefs Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Rianne

Actief sinds 07 Sept. 2006
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 23608

Voorgaande reizen:

11 Februari 2007 - 21 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: