Blanche Marie Watervallen.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu Blanche Marie Watervallen.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu

Blanche Marie Watervallen..

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

17 April 2007 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Hierbij weer een verslag van mijn trip naar Blanche Marie en natuurlijk ook een deel van mijn stageweek! Het is weer een leuk Surinaams verslag geworden, waarbij Safri Safri ( beetje bij beetje of rustig) een groot aandeel in beslag neemt!

Donderdagavond zijn we vertrokken naar Nickerie, om daar de eerste nacht door te brengen. De bus die ons zou brengen had pech gekregen onderweg, dus een andere bus zou ons nu naar Nickerie brengen. Prem had gekookt voor die tijd, dus met een volle maag zijn we uiteindelijk rond 19 uur de bus ingestapt. Met een aantal flessen Vodka en Borgoe, heel belangrijk natuurlijk! Die hebben we met zijn allen meester gemaakt, dus het was een leuke sfeer in de bus. Zingend kwamen we Nickerie binnen.

Vrijdag zijn we rond 7:30 uur vertrokken met de bus naar Zandering, de opstapplaats voor onze boot. Daar moesten we nog een uur wachten op onze kapitein, want die was nog even snel met zijn vrouw naar de dokter gegaan. Om 9 uur zijn we uiteindelijk vertrokken op ons mooie Amerikaanse luxe jacht. Wij als vrouwen hadden natuurlijk snel ons handdoekje al gespreid op het dek om flink te bakken. Tsja, wat moet je anders 4,5 uur doen op de boot. Nou, deze 4,5 uur werden het dubbele, omdat de Surinamers waren vergeten dat gewicht de snelheid van de boot doet minderen. Haha, dom dom! Af en toe een buitje, even binnen zitten, maar daarna maar weer lekker op het dek. Onderweg voldoende eten en drinken gekregen, dus een heerlijk tripje! Onderweg zijn we nog naar Brits Guyana geweest, Orealla heette het plaatsje. Daar zijn Martha en ik gestart met onze photoshoot die het hele weekend heeft geduurd. Bovenop de kleine berg had je een mooi uitzicht over de vaarverbinding tussen Suriname en Guyana en de kleine eilandjes erbij.

Rond 19 uur waren we aangekomen in Apoera, waar we overnachten zouden. Alleen dit bleek ineens verhuurd te zijn aan andere mensen, omdat de verhuurder niet had verwacht dat wij nog zouden komen. Gelukkig was er binnen 10 minuten zonder moeite een andere overnachtingsplek geregeld, die w.s. ook veel mooier was. Wij dames hadden direct een super kamer met twee- tweepersoonsbedden met klamboe etc. Ik vond het ineens helemaal niet erg dat die andere plek was verhuurd! :)

Zaterdag zijn we vroeg met een pick- up vertrokken naar de Blanche Marie watervallen. De rit was hobbelig, dus we zijn maar gaan staan. Gelijk nog weer een leuke tocht van vallen en opstaan in de wagen om alle takken te ontwijken. De tijd gaat ineens stukken sneller. Aangekomen bij het terrein hebben we drie grote papagaaien gezien, wel in een hok maar toch. Zo kun je ze ook in het wild tegenkomen. Er is even een foto van toegevoegd.
We hebben er twee watervallen gezien, de Massage Vallen en de Marie Vallen. Als eerste zijn we naar de Marie Vallen geweest, omdat deze 1 het mooiste zijn en 2 het verst weg. Dat was echt super mooi om te zien, heel breed. Niet echt hoog, maar echt een heel mooi uitzicht. We hebben eerst even gelopen en van de natuur genoten en daarna lekker in een grote soela gelegen. Bij de Massage Vallen zijn we niet in het water geweest, omdat er wormpjes ofzo in zwemmen die door je huid heen kunnen gaan. Nee dank je, daar heb ik geen behoefte aan!!

Ik heb altijd al geweten dat de natuur van mij houdt, haha… In de soela had ik steeds gele vlinders op mijn bikini zitten. Elke keer als ik bewoog vertrokken ze, maar heel snel waren ze ook weer terug. Het was in ieder geval wel heel vermakelijk om te zien.

Zondag gingen we weer terug met de boot naar Zandering en dan met de bus naar Paramaribo. Door de stroming van de zee, hadden we nu twee uur winst was ons verteld. Helaas ging dit niet op en hebben we de terugweg 12 uur op de boot gezeten. Oké, het is niet anders geweest. Iedereen was er wel zat van, maar nu nog 5 uurtjes in de bus en dan zijn we thuis. Rond 2 uur waren we dan op zijn laatst thuis, dan konden we nog 4 uurtjes slapen. Maar ook dit was niet haalbaar. Onze bus had onderweg een lege accu, waardoor we in de nacht in de rimboe stonden. Uiteindelijk heeft het andere busje ons getrokken, alleen die werd ook oververhit, :p .. Om de moed er in te houden hebben we gewoon steeds liedjes gezongen.. ‘Het is een nacht, die je normaal alleen in films ziet!’ of ‘Kedeng Kedeng!’.. Erg toepasselijk en ook goed voor de lachspieren om er je eigen lied van te maken.! Het was echt wel heel erg leuk om ook mee te maken, nu ik terug kijk heb ik echt een super weekend gehad. Heel veel mooie dingen gezien om niet weer te vergeten! En ook de terugweg, in NL zou iedereen helemaal gek worden, maar hier niet… Welkom in Suriname!!!

Maandag:
Ja, met één uurtje slaap ben je niet echt te genieten op de afdeling. En zeker niet wanneer je alleen maar zit te knikkenbollen. Dus we hadden vannacht maar besloten om niet meer heen te gaan. Zeer fijn stonden de schoonmaaksters weer vroeg voor mijn raam, dus uiteindelijk kon ik nog niet echt uitslapen. Ja, dan maar gewoon lekker een rustig dagje van maken. Foto’s bijwerken, reflectie typen etc. ect.

Vandaag ben ik wel naar stage geweest, ook een rustige dag. Ik stond namelijk ingepland op een kamer zonder patiënten. Moest maar een beetje schoonmaken e.d. Nou ja, als je weer 5 uurtjes geslapen hebt, dan neem je daar genoegen mee.. Morgen ga ik weer lekker baby’s wassen en aankleden! :D
Verder net heerlijke boodschapjes gehaald, dus zal zo voor die meiden even een jammie maaltijd maken.. En dan maar weer vroeg op bed, want ook morgen gaat de wekker weer lekker vroeg!

Hopelijk hebben jullie een beetje een indruk gekregen van ons mooie tripje en mijn rustige twee dagen van nu! En maar weer op naar een volgende week..

We hebben het ook nog met onze huisbaas gehad over de Brokopondo, Medische Zending. Volgens Prem willen ze alleen mensen voor twee weken of langer er hebben. Maar ik wil daar toch nog wel ff achteraan, want eigenlijk is dat iets wat ik nog wel graag wil doen.. En ja, dan laten wij ons niet zomaar uit het veld slaan.. Als er meer bekend is horen jullie het!

Liefs, Rianne

• 17 April 2007 - 20:27

Pap En Mam:

Hallo Lieverd,
    Zo te zien heb je weer genoeg beleefd. Dit neemt niemand je meer af. Medische Zending, 2 weken het binnenland in, moet voor jou een geweldige ervaring worden, dus ga er achteraan, het gaat je vast lukken. En ook in jou, is de echte Gerkes weer naar boven gekomen. Toppie!!
    Geniet de komende weken meid, met 5 week is dit avontuur voorbij.
    Liefs pap en mam.

• 17 April 2007 - 20:30

Zusje In Mexico:

Hey schat,

Heerlijk weekendje gehad dus...:D Lekker toch! Tja, dan komt het harde leven weer en moet je werken. Hahaha!!
    Vet mooie foto`s, vooral die eerste is om bij weg te dromen ;)
    Over een maandje ben je alweer thuis, de tijd gaat echt heel snel... Voor je het weet zitten we weer saampjes bij te kletsen (ratel ratel ratel) over van alles en nog wat. :D:D

Geniet er nog maar even lekker van!!

Dikke knuffel van je zus

• 17 April 2007 - 20:34

Rianne:

Oja, ik moet er wel bij vermelden.. Sommige foto's ogen blauwer dan het in het echt was.. Maar geef toe.. Zo is het toch wel een echt plaatje voor in een reisgids, nietwaar?!

• 18 April 2007 - 06:15

Anne Hoekstra:

Met de dag begin ik jaloerser op jullie te worden. Wat een belevenissen!

• 18 April 2007 - 09:26

Rolf :

heey rianne wat maak jij daar veel mee man niet normaal.maar ben je al zo'n neger tegen gekomen met zo'n grote ... hahha maar nog heel veel plezier de rest van de weken xx rolf

• 18 April 2007 - 19:37

Misses M:

Hai lieverd :D

Wat een belevenissen, je moet er maar tegen kunnen. Ik vind je echt wel dapper, toppertje! Die bruine kleur staat je nog goed ook ;)
    En 200% genieten de laatste weken hoor, want het gaat nu snel. Ook niet zo heel erg natuurlijk, want dan gaan we elkaar weer zien :P
    En euuh niet TE hard werken daar hé! Daag lieverd love you x x

KusS van je vriendinnetje

• 22 April 2007 - 17:55

Jolanda:

He meissie,

Zo te horen komen zowel letterlijk als figuurlijk het beest(en) naar boven in jou.
    Zoveel verschillen allemaal maar vast echt een super ervaring.
    Je kaartje al even ontvangen en wil je nog even laten weten dat ik het echt super vind dat je dit hebt gedaan.
    Geniet ervan!!!

Liefs Jolanda