Tweede Week Stage! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu Tweede Week Stage! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu

Tweede Week Stage!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

02 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Hee bakra’s! (blanken)

Is het nog een beetje uit te houden in de kou daar in Nederland? Ik moet zeggen dat ik zeker sommige dingen van dat kikkerlandje mis.. Natuurlijk alle lieve mensen, maar ook het snelle internet, de bloemkool van mijn zus, het werken onder druk en lekker wegkruipen in mijn huispak!
Ja, dat hoef je hier niet te doen want dat zweet je er gewoon volledig uit, haha!

Maar goed, even weer een update van deze en komende week!

Het weekend ga ik naar Nickerie. Dan gaan we via Groningen, een plaatsje hier.. :) Vanaf Groningen gaan we naar Wageningen * het lijkt wel NL * en vervolgens naar Nickerie. We slapen daar in een pension. In Nickerie bezoeken we een Hindoestaans feest, waarbij er een Holikaverbranding is op verschillende plaatsen. Vraag me nog niet wat dat inhoudt want ik heb zelf ook geen idee. Volgens de verhalen die ik heb gehoord is het een feestelijke party, waarbij je geen goede kleding aan moet trekken. Er wordt namelijk met allerlei kleuren verf gegooid, traditie. Klinkt erg leuk, je moet witte kleding aan, zodat je de kleuren goed kunt zien. Ben erg benieuwd. De zondag gaan we de polders in om Phagwa te vieren, waarna we weer terug vertrekken richting Paramaribo! Kortom, weer een leuk weekend voor de boeg!


Dinsdag:
Er was een heel lief klein Hindoestaans jongetje opgenomen, die ik mocht baden. Zo’n schatje, hij mag dan ziek zijn.. Loopt de hele dag met alle zusters te flirten! Iedereen vind het een schat! Verder was het een leuke dag, waarbij ik ook leuke gesprekken heb gehad met de zuster waar ik mee werkte. Verder waren er veel opnames, ook een enorme beer bij Marloes op de kamer. Dat kindje was 4 maanden uit en boven de 10 kilo. Als het een chinees was geweest zou je zeggen dat het junior summiworstelen.. Wow, een heel verschil met de vele ondervoede kindjes die op de afdeling liggen! In de avond heeft Maya weer voor ons gekookt, rijst, kousenband, varkensvlees, satésaus.. Mm, heerlijk! Ik had echt even een dipje van t weekend, de weinige slaap brak me echt even op. Dus ik heb me meteen gebaad :) met een koude douche en lag om 20:45 uur al te slapen!

Woensdag:
Een kindje die gister opgenomen was op de afdeling bleek te zijn overleden. Dat komt ongeveer 2 keer per maand voor, zoals de hoofdzuster zei. Ik vind dat toch best confronterend. Zeker omdat je het bij kleine kinderen niet verwacht. Tijdens de overdracht kwamen we ook bij een klein jongetje met HIV en Aids. Het jongetje had een uiterlijk van een oud persoon, heel dun en rimpelig. Heel raar als ik dat mag zeggen om te zien.
Vandaag drie opnames gehad, dus het was best een drukke dag! De dag begon wel grappig! Het Hindoestaanse jongetje had een mooie stip op zijn voorhoofd die ik eraf heb gewassen, oeps.. Ach, hij werd er alleen maar mooier op! Ik wilde graag een opname doen, dus met drie nieuwe patientjes moest dat lukken! Helaas spraken zowel de kinderen als de ouders geen Nederlands. Ik ken maar een paar woordjes Sranan Tongo, dus een opname zat er helaas niet in.

Veel kinderen met een infuus of onrustige kinderen worden hier gefixeerd in bed. Ik vind dit geen leuke gedachte en wil ook gewoon eens bespreken met mijn begeleidster of er geen andere mogelijkheid is. Waarom hebben ze gekozen om te fixeren? Als een kindje een infuusje in het rechterarm heeft worden alle armen en benen gefixeerd. Heel vervelend om te zien. Het wordt van je verwacht dat je die handeling ook uitvoert, dus ik doe het wel.. Maar geef wel aan dat ik het totaal niet leuk vind om te doen.

Daarnaast wordt er niet heel veel aandacht besteedt aan het psychische deel van het kind. Als het kindje een injectie moet hebben wordt deze gewoon gegeven zonder iets te zeggen. Het patiëntje schrikt hier erg van, dus wordt onrustig. Tijdens mijn vorige stage op de kinderafdeling heb ik gezien dat het heel anders kan

Donderdag & Vrijdag:
Vandaag ( donderdag ) had ik eigenlijk naar stage gemoeten, maar ik kon niet aangezien ik ziek was. Gisteravond moest ik overgeven en was ik aan de diarree. Dat heeft de hele nacht en ochtend geduurd. Ik voelde me dus ook echt niet gelukkig! Maar omdat je in een warm land bent waar je heel snel uitdroogt moet je goed eten en drinken.. Iedereen in huis heeft een beetje voor me gezorgd, heel fijn. Daarnaast een stoot medicijnen en ORS ingenomen en maar weer vroeg op bed. Dat heeft geresulteerd dat ik nu stukken fitter en beter ben als gisteren. Vandaag ga ik er een gewone dag van maken en kijken of ik dit kan trekken. Zo ja, dan t weekend op naar Nickerie!

Opdrachten voor school:
Ik ben nu bezig met het voorbereiden van de klinische les die Marloes en ik gaan geven. Waarschijnlijk zal het onderwerp sikkelcelanemie worden, dus ieder die hier nog interessante informatie over heeft! Je mag het opsturen, haha! We zijn aangewezen op het internet voornamelijk, omdat we hier weinig boeken hebben met informatie daarover, heel basaal.
Daarnaast ben ik bezig met leerpakket 1.3, het schrijven van een verpleegplan. Dit schiet al aardig op, alleen heb ik daar nu nog twee weken voor. Dat wordt best wel kortdag, dus misschien dat ik ga vragen of ik ook twee weken langer op de kinderafdeling mag blijven. Ik vind het gewoon erg leuk en dan heb je ook iets meer tijd om alles voor te bereiden.

En jaaaaaa, dinsdag heb ik mijn eerste les SALSADANSEN! We gaan met het hele huis en nog een paar mensen op Salsadansen een maand lang. Na deze maand hebben we een examen en als we dat allemaal halen dan hebben we de Basisdans Salsadansen!


Zijn jullie weer helemaal op de hoogte van mijn leventje hier!
Doeiii Doeiii, Rianne

  • 02 Maart 2007 - 22:07

    Tu Hermana Janine:

    Hey,

    Dus je mist toch wel heerlijke bloemkool bereid door ME? ;) Gelukkig maar, dan spreken we bij deze af dat als ik weer terug ben vanuit Mexico (whenever that may be) ik dat voor je zal gaan koken. :D

    Vet gaaf, dat je op salsales gaat. Ik weet dat ik dat in Mexico ook wil gaan doen. Kunnen we straks lekker samen dansen. ;)

    Nou vermaak je daar nog maar even goed, zodra ik meer weet over Mexico, then you'll be the first to know!!!

    Muchos besos

    Tu hermana

  • 03 Maart 2007 - 12:56

    Flore:

    Wat heftig allemaal zeg! Net als bij Marloes. Is het wel een beetje te doen? Lijkt me wel heftig al die hele zieke kinderen. Maar wel leerzam.
    Wat naar dat je ziek bent (geweest). Pas je wel een beetje op?
    Heel veel plezier het weekend. Hoop dat het een geslaagd feest wordt!

    Dikke kus....

  • 04 Maart 2007 - 08:57

    Anita Aanstoot:

    Geweldig leerzaam wat je meemaakt op je stage en buiten de ORS-toestanden om heb je veel plezier lees ik. Good for you!

    Groetjes

  • 04 Maart 2007 - 21:43

    Marleen:

    Hee Rian,
    Goed je verhaal weer te lezen, het klinkt allemaal goed. Erg leerzaam de zorg voor de kinderen, maar idd soms ook heel confronterend, ik kan me voorstellen dat het ook zo tegen je gevoel indruist :D Suc6 daarmee en confince the nurses!!
    Goed te horen dat je weer opgeknapt bent, want daar is nix aan..
    En ook nog salsadansen :D toe maar, ik moet strax nog privéles nemen, anders haal je me in..
    Hee meis heel veel suc6 deze week, ik denk aan je!
    Dikke KuSs x x

  • 05 Maart 2007 - 11:17

    Dirk-Yeb:

    Hallo Rianne,

    Samen salsaen in de ouwe stoep dan maar? ;)
    Leuk om jullie zo te volgen! Het ga je goed, kijk goed uit en tot in Mei!!!!
    Groet,
    Dirk-Yeb

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Rianne

Actief sinds 07 Sept. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 23619

Voorgaande reizen:

11 Februari 2007 - 21 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: