Weekendje Nickerie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu Weekendje Nickerie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu

Weekendje Nickerie!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

05 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Mijn weekend!

Hallo Allemaal, gelukkig was ik vrijdag aan het einde van de dag weer helemaal de oude.. Op veel slaperigheid na.. Dus ik kon het weekend mee naar Nickerie! Hier was ik heel blij mee natuurlijk, want anders had ik het hele weekend alleen aan de Kwattaweg gezeten..

Het begon zaterdag al vroeg in de morgen, rond 8 uur in de morgen zouden we opgehaald worden om naar Nickerie te vertrekken. Dit werd een half uurtje verlaat, we zijn natuurlijk wel in Suriname hè! De rit zou ongeveer 5 uurtjes in beslag nemen, waarbij we langs verschillende plaatsjes zouden rijden. We zijn even in het kleine Groningen geweest voor een aantal foto’s en een hapje en een drankje. Vanuit daar zijn we doorgereden naar Wageningen, waarbij we een fabriek van buiten hebben kunnen zien en een monument. Het was leuk om even te zien, maar niet heel erg bijzonder. Rond een uur of half 3 waren we dan eindelijk in Nickerie aangekomen, alleen nog niet op plaats van bestemming. Bij een restaurantje heb ik bami met pepers gegeten. Gelukkig kwam ik er op tijd achter dat er pepers in zaten dus die kon ik even apart leggen. Anders brand dat je mond echt wel uit! Haha.. :) We waren met een groep van 35 studenten, die verdeeld werden over 3 appartementen om te slapen. Wij van de kwattaweg en Suzanne en Hanno kwamen in een leuk ´hotelletje´ met een bar en pooltafel. Helemaal prima dus.

In de avond zijn we naar de Holika- verbranding geweest. Dit is een traditioneel Hindoestaans feest, waarbij de kwade geesten worden verdreven en er gebeden wordt voor een goed jaar. Dit gaat gepaard met een verbranding van een soort strostapel. (Lijkt wel iets op de paasbult bij ons in NL.) En er wordt ook vuurwerk afgestoken. Zet eens 35 bakra’s tussen de Hindoestanen, het was een leuke belevenis. We kregen hier ook nog roti te eten en wat te drinken. Daarna gingen we naar de dijk bij de zee toe om daar met onze eigen groep een feestje te bouwen. Prem zou voor de drank zorgen, helaas was dit lang niet genoeg. Na een poosje daar gezeten te hebben en een kippetje gegeten te hebben zijn we met de bus weer vertrokken naar huis. Daar heerlijk bedje opgezocht en geslapen tot de volgende morgen, want om 9 uur kwam Prem ons ophalen voor het smeerfeest! :D

Zondag werd het Phagwa- feest gevierd met poeder in verschillende kleuren. Dit wordt op je gezicht gesmeerd, als teken van waardering. Ik ben er niet goed achter kunnen komen wat het exact voor betekenis heeft. Voor ons als NL was het een feest om elkaar en de Surinaamse bevolking onder het poeder te smeren. En een zo kleurrijk mogelijke verschijning van jezelf te maken. Het was gelukkig vooraf ook bekend dus de oude kleding was uit de kast getrokken.
Het was erg jammer dat het bijna de hele dag regende, waardoor er veel Hindoestanen bij huis bleven. Als het droog was geweest was het een enorme drukte op straat geweest en werd het nog veel uitbundiger gevierd. Ik vond het in ieder geval een hele leuke ervaring om meegemaakt te hebben. Het is best een idee om dit met Koninginnedag te gaan doen ofzo, haha! Zondag zijn we ook weer vertrokken in twee bussen naar huis. Wij waren al ongeveer een uurtje thuis toen de tweede bus arriveerde. Daar zaten ook veel huisgenoten in die wel erg vrolijk de bus uit kwamen. Ze hadden even een paar flessen wodka en rum meester gemaakt, heb dus ook de verdere avond erg om ze moeten lachen!

Nu ook twee drukke weekenden achter de rug te hebben gehad hebben Marloes en ik besloten om volgend weekend druk met school bezig te gaan… Haha, of dat er van komt weten we natuurlijk nooit maar dat is de intense wel. In ieder geval het weekend geen tripje naar een of ander mooi oord!

Vandaag ook weer een stagedag gehad. Ik stond weer op een diarree & braakkamer, dus hoop dat ik nu genoeg mijn handen heb geboend zodat ik niet weer ziek word. Alle kindjes gingen naar huis, dus in de middag had ik helemaal niets gedaan. Ik mocht op een andere kamer ook niet helpen in verband met de kans op besmetting. Ik heb mooi wat informatie op kunnen zoeken over sikkelcelanemie, waar onze klinische les over zal gaan.
We zijn ook naar de hoofdzuster geweest om te vragen of we nog twee weken langer kunnen blijven op de kinderafdeling, zodat we ook meer tijd kunnen besteden aan de opdrachten. Maar ze was helaas weer niet aanwezig, dus morgen gaan we weer op pad.

Dat was even weer mijn weekend op een rijtje! Toi Toi Toi allemaal deze week! :)

  • 06 Maart 2007 - 13:55

    Marleen:

    Hee lieverd,
    Klinkt goed allemaal! Wat een mooie foto's van de Trip en wat ben je al bruin.. ik ben JALOERS :D
    Idd mooi om deze dingen mee te maken, geniet ervan en doe zoveel mogelijk wat je kunt doen!
    Haha ik weet niet of ze in de Stoep blij zijn met zo'n Phagwafeest, maar we kunnen het opperen ;)
    Hier alles goed ik zal ook mijn site eens gaan bijwerken!!
    Tot mails zet m op Topper je kunt het!! Ik denk aan je..
    (K) Marleen x x

  • 07 Maart 2007 - 09:14

    Gertia:

    Lieve Rianne,
    wat weer een verhalen en wat een belevenis zeg, gaaf! Ik had de vorige keer volgens mij geen bericht voor je achtergelaten sorry was erg druk.
    Jij bent nu waarschijnlijk al op stage in het warme suriname en wij zitten hier in het koude regenachtige nl, echt 3 dagen achter elkaar alleen maar regen :( bah haha.
    He meid succes deze week denk om de besmetting denk aan je!!!

    Liefs Gertia

  • 07 Maart 2007 - 10:26

    Anne Hoekstra:

    Waarom moeten jullie ons zo jaloers maken. Wij maar ploeteren onder hevige regenval, een beetje voorjaarsmoe en jullie in een sprankelend klimaat en van alles belevend. Het is niet eerlijk verdeeld, maar ik gun het jullie. En het schoolwerk niet vergeten hè....?

  • 07 Maart 2007 - 17:43

    Paps:

    Gelukkig schrijf je net zo veel als je praat dus krijgen we heeeeeeeeeeeeel veel info. Harrie en Rover vinden het leuk dat het je goed gaat en je daar lekker vermaakt. Hebben ze in Suriname vaker een feest dan in Nederland of is dit toeval. In ieder geval vinden de Gurkussen feesten niet echt vervelend. Hihi.
    Groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Rianne

Actief sinds 07 Sept. 2006
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 23609

Voorgaande reizen:

11 Februari 2007 - 21 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: