Concert, Ambulance en Bruine Bonen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu Concert, Ambulance en Bruine Bonen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu

Concert, Ambulance en Bruine Bonen!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

19 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Jahoor, daar is tie weer! Ghehe.. Een nieuw weekoverzicht met al mijn leuke belevenissen!

Woensdag:
Dinsdag had ik met de zuster waar ik mee samen werkte gesproken over de bruine bonen met appelmoes. De overdracht was vandaag aan de gang, 6:45 uur en ze kwam bij me.. Fluisterde in mijn oor dat ze bruine bonen alla Suriname voor me mee had genomen. Dat was veel lekkerder dan mijne met appelmoes. Dus ik om 12 uur lekker aan de bruine bonen, met weet ik veel wat er allemaal doorheen! Echt zo leuk dat ze zo vrij zijn en op deze manier met je om gaan! De middag hebben we de hele middag gesproken over snoepen, chocolade en ijs. Ik ben verkocht aan witte chocolade, zij aan puur met nootjes! Ik heb nu een reep voor haar gekocht wat ze lekker vond, aangezien ze dat niet eet omdat ze daar geen geld voor over heeft. Helaas zit ze in de wacht (nachtdienst), dus de volgende keer zal ik hem meenemen naar t werk. Moet kunnen toch?

’s Avonds eten via Prem gehad, rijst met aardappels, groente en als ik het goed heb was het kip. Wat zou het ook anders moeten zijn!? Maar goed, in ieder geval weer heerlijk om te eten!

Donderdag:
Jaa, deze week hadden we een vet zware week, gewoon vier werkdagen! Hallo, waar hebben we het over.. Haha, heel vermoeiend in ieder geval. Elke morgen sta ik gewoon tijdens de overdracht te duizelen. Het is dan zoo warm op de afdeling. Maandag was onze Belgische stagiaire al bijna onderuit gegaan. Nu vraagt de hoofdzuster af en toe of de bakra’s het wel volhouden. Tuurlijk, we leunen wel tegen de deurpost aan. Vandaag was ik bezig een meisje van 9 te wassen. Begint ze ineens te lachen.. “Haha, je hebt druppels op je neus en een snor!’ Jaa, hallo! Dat noem je zweet en dat komt doordat ik jou aan het wassen ben! Meteen wilde ze nog een half uur langer gebaad worden, daag!
Ik moet er nog erg aan wennen dat de kindertjes hier gefixeerd worden, gewoon ook alle armen en benen. En de zusters moeten ook aan mij wennen dat ik ze zo snel mogelijk weer van die fixatie af wil hebben. Dus niet vast in bed, maar gewoon in een buggy. Gisteren zaten ze me ook al raar aan te kijken, maar nu went het voor hun ook wel wat geloof ik.

We hebben ook een datum gepland voor onze klinische les over sikkelcelanemie, dus op mijn verjaardag moet ik nog druk aan de bak! Het zal ongeveer een uurtje duren. Helaas is er geen beamer beschikbaar, dus daar moeten we dan nog maar even aan zien te komen! Rara hoe.. Geen idee! En die dag gebeurd er nog meer.. Voor de mensen die het nog niet weten, mijn zus vertrekt dan ook naar Mexico om haar avontuur tegemoet te gaan! Helemaal spannend dus!

’s Avonds hebben we heerlijk rijst met ratjetoe gegeten wat we zelf hadden gemaakt. Achteraf hoorden we nog een leuk verhaal over de rijst. Ik stond vrijdag bij de winkel en kocht een nieuw zakje rijst. Stond ik bij de kassa, vroegen ze me of ik die rijst zelf op ging eten of dat ik het aan een hond of kat zou geven. Dus ik zei: ‘Nee, dat eten we zelf’. Ze keken elkaar een keer aan en begonnen te lachen. Bleek dat rijst te zijn voor dieren, afvalrijst zeg maar.. Ja hallo, wie legt dat dan ook in een schap vol met doperwten, beleg etc. Dan ga ik er niet vanuit dat het geen rijst is voor ons om op te eten! Nou goed, het heeft lekker gesmaakt!

Vrijdag:
Druk bezig geweest met school. Marloes en ik hebben ook even boodschappen gehaald bij de bakker, de slager en een groentewinkel! Eindelijk gewone groenten en vlees.. Heerlijk! Dus voordat we naar Salsadansen zijn gegaan in de avond hebben we heerlijk schnitzel, aardappels en sperzieboontjes gegeten! Jammie.. Wat was ik daar aan toe zeg..
Na Salsa zijn we blijven hangen beneden bij de bar, waar karaoke werd gezongen. Aangezien het regende konden we niet naar huis dus moesten we wel wat drinken. Vooruit, aangezien cola goed voor je lichaam is dan maar een rum- cola. Of beter gezegd, meer rum- cola’s. En ja, met een paar borrels op kun je best goed zingen! Zie ook de enthousiaste foto van Martha en mij! Thuis nog even het feestje doorgezet en rond 3 uur lag ik geloof ik op bed! 

Zaterdag:
Druk, druk, druk bezig geweest met school en het schiet nu eindelijk ook goed op. Mijn leerpakket 1.3 begint te vorderen, waarbij het Leininger- model al bijna is afgerond! En het verpleegplan is ook bijna klaar.. Eigenlijk heb ik ook niet echt veel meer gedaan. Beetje in de zon gezeten, want ja, dat kleurtje moet ook bijgehouden worden! En even lekker in de hangmat mijn boek uitgelezen.. Echt een prachtig boek! ‘De Vliegeraar’. Een vriend van een huisgenoot die hier op bezoek is, beter te lezen kok, heeft voor ons gekookt! Jammie, het hele huis liep te smullen.. 

’s Avonds zijn we naar een concert geweest van Lucky Dube. Dat is een bekende zanger hier en dat was ook duidelijk te merken aan alle swingende, schreeuwende en beukende vrouwen hier.. Rond 21 uur waren we in het park waar het werd gegeven en langzaam stroomde het vol met mensen.. De muziek begon ook te spelen en wij dachten dat het voorbandje ongeveer een uurtje ging duren. Dus op een gegeven moment dachten wij dat we Lucky Dube hoorde spelen. Bleek nog niet zo te zijn.. Uiteindelijk lekker Surinaams kwam hij pas om 23:30 uur het podium op! En toen ging iedereen los, ik heb met verbazing daarna gekeken.. En dat gaf denk ik ook wel aan hoe populair hij is onder de bevolking. Vanuit allerlei districten in Suriname waren mensen naar het concert gekomen. Tsja, wij bakra’s kunnen zoiets niet missen toch! Dat is allemaal onder de noemer van opvoeding en integratie in de Surinaamse cultuur...

Zondag:
Eerst maar eens uitslapen.. Rond 11 uur ben ik achter de laptop gaan zitten.. En daar ben ik om 18 uur weer achterweg gekomen.. Okee, alleen voor wat drinken en… Heel druk bezig geweest met school en ook echt opgeschoten, jeetje.. Loes en ik waren echt op dreef! En zo hoort het ook.. Beetje peper in de kont is soms niet verkeerd! Zo is die uitspraak toch!? Na 18 uur was ik dan ook helemaal leeg in mijn hoofd en in mijn buik.. Mijn hoofd heeft rust nodig, maar mijn buik kan ik wel vullen. Dus als beloning met 4 andere huisgenoten naar het pannenkoekenhuis geweest.. Jammie!

Oja, had ik al verteld dat het wel was gelukt om twee weken langer op de kinderafdeling te blijven? Nou bij deze is dat dus het geval… We hebben het maar met een andere zuster geregeld, want die andere was elke keer niet bereikbaar..! We zijn nu tot 29 Maart werkzaam op de kinderafdeling en onze eerste dag op de kraamafdeling zal zijn op 2 April.. Spannend! Maar eerst nog twee leuke weken op de kinderafdeling te gaan!!

Maandag:
Vandaag stond ik alleen ingedeeld op de isoleerkamer, waar de meestal de kleinste baby’s van de afdeling liggen. Er lagen drie kindjes, dus ik vond het heel fijn dit alleen te kunnen doen! Nog wat kunnen assisteren bij verpleegkundige handelingen dus ook weer mijn kennis opgevijzeld. Er lag een kindje met zuurstof, een sonde en een kindje met een infuus. Ik had een dag waarin ik helemaal in mijn nopjes was.. Toen kreeg ik ook nog te horen dat ik morgen met een kindje naar het Academisch Ziekenhuis kan, want die moet daar voor een maag- darmonderzoek. We gaan dan met de ambulance heen, tjsa, dat moet je een keer meegemaakt hebben hier in Suriname!

En dat is ook mijn motto hier.. Zoveel mogelijk leren en zoveel mogelijk zien en meemaken! En dat is vast ook wel te lezen in de verhalen!

KuSs Rianne...

  • 19 Maart 2007 - 19:43

    Mama:

    He Lieverd,
    Wat kun je wat meemaken he als je op stage bent.Ik denk dat ik je de volgende keer ook maar peper in de kont stop i.p.v gember. Je hebt het echt naar je zin, voor je het weet ben je weer terug op Nederlandse bodem. Dus geniet ervan....
    Kus mam

  • 19 Maart 2007 - 20:20

    M@rleen:

    Hee Lieverd,
    Klinkt weer goed allemaal. Veel te zien en te leren.. Mooie foto's trouwens ;), ik ben benieuwd naar je salsadansen strax!! Fijn dat je nog 2weken extra op de kinderafdeling kunt blijven, dan heb je even wat meer speling!! Ga je ook 4.3. nog afronden aangezien de pepers ;)
    Meis veel suc6 en tot horens!!
    KuSs Marleen x x

  • 19 Maart 2007 - 20:21

    De Blommen:

    Het blijft genieten en kennis opdoen. Hoe houdt je de balans toch in evenwicht?
    Groetjes de Blommen

  • 20 Maart 2007 - 10:40

    Anne Hoekstra:

    Die bonenrecepten vraag je toch nog wel even hè? Hier valt de regen bij bakken uit de hemel, gisteren sneeuwde en hagelde het nog. Het is nu 5 graden, mijn jaloezie wordt met de dag groeten. Geniet ervan!!!

  • 21 Maart 2007 - 03:44

    Lidia:

    Hey hoi,

    Leuk om nu even echt rustig te lezen wat je allemaal beleefd. Vorige keer had ik niet super veel tijd, maar ben nu foto;s aan het uploaden en heb dus tijd over...hahah
    Je hebt het zo te horen super naar je zin, veel zien en doen (en leren natuurlijk).
    Leuk ook dat je af en toe alleen op een afdeling bent. Als je dat werk dan moet delen met 3 andere medewerkers (zoals je ook al een keer schreef) dan heb je het niet echt druk per dag...

    Ja ontzettend leuk om zo op de hoogte te blijven van je belevenissen, geniet ervan

    Groeten uit New Zealand
    Lidia

  • 21 Maart 2007 - 07:57

    Gertia:

    He meid
    jij zit daar lekker in het warme suriname en hier snap ik niks meer van het weer dan warm 13 graden en nu weer koud brrr... vreemde zaak haha.
    He meid wat beleef je daar toch veel ondanks je daar alleen maar bent voor de stage, gaaf zeg! He geniet nog maar even lekker op naar je volgende verhaal!

    Liefs Gertia

  • 23 Maart 2007 - 12:38

    Heleen:

    Hey Rianne,

    Wat leuk de verhalen. Als je nog geen beamer hebt ik weet dat het diakonessenhuis er 1tje heeft. Misschien dat jullie die mogen lenen. Aangezien jullie via hun bij het 's landshospitaal zitten. En als je nog met de medische zending wil moet je dat ook gewoon bij hun regelen.
    Zou je mij misschien ook de presentatie willen mailen. Moet theorie over sikkelcel zoeken maar lukt niet zo goed.
    Bedankt.
    Succes daar nog.

    Liefs Heleen

    Trouwens de broodjes bij het pannenkoekenhuis zijn ook ontzettend lekker.

  • 23 Maart 2007 - 13:02

    Dirk-Yeb:

    Hey Ladies,

    Erg leuk om jullie vanuit een internetcafe in Windhoek te volgen!!! heel veel plezier en succes de komende tijd en laten we elkaar in de gaten houden... Ik heb geen tijd om op loes haar site te reageren, dus deze telt voor beide!!!! (tijd op)

    Ipv Marco Borsato dus een of andere Surinamer.. neem een cd mee en speel af op vrijdagmiddag in de stoep.. geweldig idee lijkt me!!!!

    Gegroet,
    D.Y.

  • 23 Maart 2007 - 17:32

    Anja:

    Hey mevrouw peper in de kont...

    Ja wat moet ik zeggen, ik herken je best wel met je wilde karaoke zingen. Uhmmm waar was dat toch ook alweer? Ik weet het, tijdens ons geweldige feest waar jij het nummer van Grease mee zat te bleeren. Ik denk dat je de nieuwe Lucky Dube bent daar.

    Haha ik ben in ieder geval blij te horen dat je het naar je zin hebt.

    Veel liefs Bert jan en Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Rianne

Actief sinds 07 Sept. 2006
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 23616

Voorgaande reizen:

11 Februari 2007 - 21 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: