Fa Waka Broeder? Aboeng! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu Fa Waka Broeder? Aboeng! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu

Fa Waka Broeder? Aboeng!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

25 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Allereerst wil ik beginnen jullie een bedankje te geven voor alle leuke mailtjes, sms’jes, kaartjes en/of brieven die ik heb ontvangen! Echt super als je zo ver weg bent, maar er altijd mensen zijn die aan je denken! :)

Ik heb deze week ook weer een aantal hele leuke, hilarische dingen beleefd! Dus hier komt weer een deel van mijn week!

Dinsdag:
Het kleine baby’tje, een zuster en ik zouden vertrekken met de ambulance naar het Academisch Ziekenhuis voor een maag- darmpassage. Eenmaal beneden aangekomen bleek het geen ambulance maar een jeep te zijn. Ambulance was bezet. Heel fijn met een infuus, dus die mocht ik hoog houden. Zuster zei steeds: ‘Hoger, tegen het plafon!’. De terugweg hebben we maar gewisseld. Weet je wel wat voor lamme hand je daarvan krijgt! Aangekomen in het AZ, waren de ouders daar ook. Zij mogen niet mee de onderzoekskamer in, maar wilden graag weten hoe hun zoontje het onderzoek had doorstaan. Ik heb echt veel van het onderzoek geleerd en gezien. Het is best lastig om alles door te hebben, qua plaats van organen. Maar toen mij dat eenmaal duidelijk was heb ik er echt veel van geleerd. Ook nog even een aantal echo’s maken. Ook dat heeft de arts helemaal uitgelegd. De oorzaak van dit probleem werd gevonden, de omvang van de pylorus (overgang maag- darm ) was echt veeeeelste groot. De radioloog had dit in 31 jaar in Suriname nog nooit gezien, bijzonder dus wat ik heb gezien! Op de foto’s die de artsen aan het bespreken waren kon je ook alles heel duidelijk zien. Ja, ik ben in Suriname om te leren.. In mij onderbewustzijn stond ik al naast de artsen mee te kijken. Aan het einde vonden ze mij allemaal een nieuwsgierige stagiaire. Ach, ik vat het maar positief op!

Woensdag:
Het kindje waarmee ik gister naar het AZ was geweest werd vandaag al geopereerd. Er is één chirurg binnen het ziekenhuis en eerst was de vraag of het kindje daar wel geopereerd kon worden. Wel dus en dat leverde weer een aantal verhalen op. De operatie is gelukkig goed verlopen, want naast dit probleem heeft het ook nog veel andere problemen. De kinderafdeling is een gebouw op zich en de OK ligt in een gebouw aan de overkant van de weg (wel op ziekenhuisterrein). Wat er dan dus gebeurd is dat het kindje in een bedje ligt. En ze daarmee over straat gaan rijden. Het kan ook niet anders, maar dat kan ook niet gezond zijn. Bij deze weg staan mensen te harken, rijden auto’s langs en staan mensen te roken. Uhm, hoezo verstandig voor een ziek kind om daarlangs te moeten! Eenmaal terug op de afdeling bleek het een nabloeding te hebben gehad, dus weer terug naar OK. Daarna was het gelukkig goed en kon het kindje rustig slapen..

Ik had vandaag eens even goed gekeken naar de ziektebeelden van de kindjes waar ik op de kamer stond. Even vermelden zodat jullie ook een idee hebben met wat voor kindjes en ziektebeelden ik hier te maken krijg. Als ik dan een beschrijving geef van vijf kindjes komt dat uit op de volgende ziektebeelden:
- Kindje van 4 weken oud met ernstige hartklachten, waardoor het heel cyanotisch wordt bij hoestbuien. En dat heeft het regelmatig.. Dus dan is het hop zuurstof erbij en zorgen dat het kalmeert. Dan trekt de blauwe kleur ook weer weg. Ik stond deze morgen ook bij de röntgen met dat kindje. Zuurstoftankjes waren leeg, kreeg het ook een hoestbui. Op mijn manier opgelost en op mijn buik gelegd etc. Wat was ik blij dat ik weer op de afdeling was. En die vrouw van de röntgen maar zeggen, ach leg hem maar even neer. Is zo gebeurd, ja daag!
- Een kindje van 1,5 maand oud met allemaal wondjes op zijn billetjes en heupjes. Die genezen de laatste week goed, dus het mag waarschijnlijk binnenkort naar huis, eindelijk!
- Een kindje van 3 jaar oud met ernstige hartklachten. De vader woont op de grens van Frans Guyana, maar het kindje kan deze reis lichamelijk niet aan, dus het woont steeds in het ziekenhuis en in een soort weeshuis. Echt heel zielig!
- Een kindje van 3 maanden met geamputeerde voetjes en een geamputeerd handje.. Dat baby’tje is geboren met afstervend weefsel, dus daarom moest het geamputeerd worden! Het is echt een schatje!
- En een kindje die is geboren met een open ruggetje, waardoor ze nu een dwarslaesie heeft. Dat meisje is echt heel vrolijk, maar kan eigenlijk gewoon niets.

De dienst is verder rustig verlopen, nou.. Ik had op mijn Surinaams ook genoeg gedaan deze dag! In de avond had Maya weer voor ons gekookt, heerlijk! Verder ben ik druk bezig geweest met school en hebben Marloes en ik even heerlijk een wijntje gedronken..

Donderdag:
Marloes en ik waren vandaag vrij en we moesten op zoek naar een beamer. Woensdag hebben we namelijk onze presentatie, via PowerPoint. Maar volgens onze begeleidster heeft het ziekenhuis geen beamer, ze had er nog achteraan gebeld. Het idee was om even uit te slapen, maar wel op tijd op pad te gaan..

Nou, de dag begon heerlijk.. Rond 9 uur dacht ik maar eens uit bed te gaan.. Ik uit de klamboe, voetjes op de grond. En maar staan, WAT? Gatver, ik had een maad tussen mijn tenen.. Juist ja, zo eentje waar je mee gaat vissen.. Nou, ik had het wel warm gehad deze nacht, maar zo warm!?
Dus bijna kokhalzend op naar de douche! Hoeveel maden ik toen wel niet tegenkwam.. Waar komen die beesten toch vandaan!? Geen idee, dus dan eerst maar douchen.. Na even zoeken kwamen de schoonmaakster, Marloes en ik achter het feit waar alle stank, vliegjes en maden weg kwamen.. Wij hadden spullen gekregen van vorige bewoners en dat zat in vuilniszakken.. Iemand (nu heeft niemand het gedaan) heeft daar een afvalzak bovenop gezet.. Gewoon in de woonkamer, fijn! En daar kwamen al deze beesten dus vandaan! Hoezo, inburgeringcursus!

Dus wij bijna 1,5 uur later op pad voor onze beamer. Kort verteld, niet gelukt.. Maar er staan wel nog een aantal opties open. Wij hadden een vrije dag en inderdaad, het regende.. Onderweg naar alle bedrijven waar we beamers konden huren even veel foto’s gemaakt.. Ze zijn erg leuk geworden! We waren ook bij het duurste hotel hier in Paramaribo, hebben we gelijk even gedaan of we een kamer wilde huren.. Dus bekijken maar, mooie bende hoor! Sjiek, airco.. Misschien toch maar verhuizen..!? :)

Dacht ik aan sommige Nederlandse uitspraken te zijn ontkomen.. Nou de Surinamers blijken ze gewoon over te nemen.. Marloes en ik liepen richting het busstation om naar huis te gaan.. Loopt er een Surinamer voorbij, ‘He Rooie!’.. Okee, bedankt! Ik loop door maar Marloes kijkt om.. ‘Tss, dat slaat ook nergens op..’ De neiging om te zeggen: ‘He Neger’. Ja, dat doe je toch ook niet!
Helaas dacht ik niet in de zon te kunnen liggen, want die was er eigenlijk ook weinig geweest vandaag.. Maar toen ik thuis kwam bleek dat mijn armen etc. wel flink rood waren.. Dus ook door de wolken en regen heen brand het zonnetje hier wel.. Beter dan niet! :p

Vrijdag:
Vandaag moesten we de verslagen van leerpakket 12.2 en 1.3 inleveren op stage, aangezien we volgende week de laatste week op de kinderafdeling hebben. En woensdag is de presentatie, dus dan wordt deze nu inhoudelijk doorgenomen zodat wij nog aanpassingen kunnen verrichten. De dienstoverdracht op de afdeling is van 14:30 – 15:00 uur. Om 13:30 uur hadden wij de verslagen helemaal af, netjes! Op naar het internetcafé om alles te laten printen en inbinden.
Nou het Surinaamse tempo lag zoo laag, dat wij uiteindelijk om 15:00 uur op ziekenhuisterrein waren. Toen bedacht ik me dat op vrijdag de dienstoverdracht altijd een half uur eerder is. En idd, afdeling was ‘verlaten’. We hadden onze begeleidster gemist. Balend en chagrijnig moesten we nog een paar kleine aankoopjes doen. Wie komen we in de winkel tegen, idd de zuster die we zochten! :) Super, probleem toch opgelost!

’s Avonds uit eten geweest en een borrel gedronken op terras bij t’ Vat. Daarna nog even naar een kroegje geweest en op naar huis. Onderweg nog een klein ongelukje gebeurd, waardoor ik glas in mijn voet had gekregen! Dus ik loop nu al twee dagen een beetje kreupel.. Ach, trekt wel weer bij! Heb ik ook weer een litteken van deze avond, om nooit weer te vergeten! :)

Zaterdag:
We hadden vandaag een feest van Martha’s werk, van het advocatenkantoor. Wij wisten niet precies wat voor Surinaams feest het was en waar etc. Dus Martha zou daarover nog contact hebben met haar baas. Nam die baas dus de telefoon niet op, dus voor ons geen Surinaams feest.
Martha en Marloes zijn naar Party Squad geweest, ik maar niet omdat ik een beetje kreupel ben! :p Dus voor mij thuis wijntje en later op terrasje drankje gedronken met de mannen en daarna naar bedje toe!

Vandaag lag het in de planning om te gaan zwemmen, even bijkleuren dat is echt wel nodig. Ik voel me nog steeds een ‘witje’ hier en zeker als ik naast Martha sta. Die is echt superbruin en loopt de hele tijd te klagen. Tja, niet om jullie lekker te maken maar als de zon er is moet je er toch ook echt van genieten!
Helaas regent het nu al de hele morgen en zal het zwembad er wel weer niet in zitten, net zo als alle vorige zondagen dat het ook regende. Saai hoor.. Doe dat maar als ik op mijn werk ben!
Vanavond gaan we lekker BBQ- en met het hele huis! Altijd gezellig, dus zo meteen maar even naar de markt voor alle lekkere groente en fruit!

Ciao,
Dikke kus Rianne (K)

  • 25 Maart 2007 - 17:26

    P € T € ®:

    bijzonder hoor... jij, jullie maken er een mooie stage van. Goed om te lezen.

    Peter

  • 25 Maart 2007 - 17:37

    Rianne..:

    Te lui om weer in te loggen etc.
    Maar voor de mensen die nog niet zo goed beschikken over de Surinaamse taal..
    Fa Waka Broeder? Aboeng!
    Dat betekend Hoe gaat het? Prima!
    Hopelijk verduidelijkt dat het wat.. :)

    Liefs!! (K)

  • 26 Maart 2007 - 19:17

    Nynke:

    Hoi Rianne en marloes!

    Ik kwam toevallig bij jullie op site, maar zo te lezen is alles goed gekomen in Suriname :D Ik mis het wel een beetje hoor! DAt lekkere warme weer, in de hangmatten hangen mmmm..

    Nog heeel veel plezier en succes!

    Ik kijk op een super tijd terug:)

    Groetjes Nynke
    (van school met Heleen)

  • 27 Maart 2007 - 09:27

    Tuukjes:

    hallo,hier Assen
    je verjaardag vieren op het strand? is toch weer es wat anders. we drinken er een op en maak er een leuke dag van. barbequen of zo? en natuurlijk van harte!
    Groetjes, Bert, Janneke en Peter

  • 27 Maart 2007 - 14:46

    M@rleen:

    Klinkt goed, wat een verhalen.. Leerzaam hoor!! Vooral lekker nieuwsgierig blijven.. alleen maar goed!! Hee meis heel veel suc6 en tot horens..

    KuSs Marleen

  • 27 Maart 2007 - 17:40

    Siem En Gientje:

    Hallo Rianne

    Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag
    Maak er een gezellige dag van . Dat lukt vast wel. Groetjes

  • 27 Maart 2007 - 19:46

    Tu Hermana:

    Goh, je zult morgen maar jarig zijn?! ;) Tja, dat is natuurlijk wel even wat anders dan gewoon hier in Smilde/Leeuwarden. Maar ik heb een mooie dag uitgezocht om te vertrekken naar m'n stage, een dag om 'nooit' te vergeten! :D

    Dikke kus

    P.S. Ik drink er eentje op je in het vliegtuig!

  • 27 Maart 2007 - 19:50

    Tu Hermana:

    Goh, je zult morgen maar jarig zijn?! ;) Tja, dat is natuurlijk wel even wat anders dan gewoon hier in Smilde/Leeuwarden. Maar ik heb een mooie dag uitgezocht om te vertrekken naar m'n stage, een dag om 'nooit' te vergeten! :D

    Dikke kus

    P.S. Ik drink er eentje op je in het vliegtuig!

  • 27 Maart 2007 - 20:13

    Carmen Oost-Lopez:

    Rianne, je zal wel opkijken als je dit mailtje leest. Ken je me nog? Van je papa kreeg ik dit door en ik vind het leuk jou te laten weten dat ik het erg moedig van jou vind om zover van huis te gaan, Cool zeg!
    Ik hoop dat je een leuke tijd zal in Suriname en dat je jouw stage-periode succesvol afrondt.

    Heel veel Liefs van mij

    Carmen

  • 28 Maart 2007 - 04:23

    Paps/ Mum En Janine:

    Nou meid, van harte gefeliciteerd met je 21e verjaardag. Maak er een leuke dag van en neem er één. We staan op het punt om Janine naar Schiphol te brengen voor haar stage in Mexico. Net even op internet gekeken en er is (nog) geen vertraging. We bellen nog vandaag hoor.
    XXX

  • 28 Maart 2007 - 15:09

    Sasan En Flore:

    Hey meisje!!

    GEFELICITEERD met je verjaardag!! Hoop dat je een vette verjaardag hebt daaro. Ik drink er zo even 1 op je. Ben net uit mijn stage en het is hier heerlijk weer, vandaar!! Dikke kus...

    Sasan en Flore...

    PS: Je dacht dat ik het zou vergeten he?! Ha ha ha...

  • 29 Maart 2007 - 11:53

    Anja En Bert Jan:

    Hey Lieverd van mij.

    Van harte gefeliciteerd met je 21 ste verjaardag. Dit jaar geen groot feest, maar ik zal een water op je drinken en Bert jan een biertje. Even een moment om aan je te denken.

    Dus bij deze PROOST op jou!!!!

    Heel veel liefs en een dikke kus,

    Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Rianne

Actief sinds 07 Sept. 2006
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 23620

Voorgaande reizen:

11 Februari 2007 - 21 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: