Birthday- Party & Afsluiting Stage! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu Birthday- Party & Afsluiting Stage! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Rianne Gerkes - WaarBenJij.nu

Birthday- Party & Afsluiting Stage!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

30 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Heeeeeeeeee, hallo Witjes!

Zondag regende het dus de hele dag en dan steekt de verveling de kop op! Niet dus..! Marloes heeft in Nederland nog even flink onze serie lopen downloaden.. Grey’s Anatomy.. Dus we hebben ongeveer 3 uur achter elkaar deze serie gezien met een glaasje water.. En!? Snoep, M&M’s, haha!! Het was zondag Chick- Middag!

Maandag en Dinsdag:
Ik was op de diarreekamers ingepland, dus dan meestal altijd wel iets te beleven. Deze twee dagen waren het op zich rustige dagen. Het leukste vond ik van deze dagen het contact met de zusters. Je kunt zien dat de omgang met kindjes bij sommige zusters is veranderd. De kindjes worden vaker op schoot genomen en als ze met mij of Marloes werken worden ze minder gefixeerd. Hier heb ik dan ook leuke gesprekken over gehad. Ongeveer een jaar geleden zijn de gezondheidspatronen van Gordon ingevoerd binnen de gezondheidszorg in Suriname. Ik vind het heel prettig om mee te werken, maar er zijn ook zusters die dit maar onhandig en teveel werk vinden. Daar heb ik dan ook leuke gesprekken over gehad. In het verpleegkundig dossier zit ook een verpleegplan die ingevuld moet worden. Marloes heeft haar boekje van verpleegkundige diagnosen meegenomen en ook een Belgische stagiaire heeft dat boekje mee. Het leuke vond ik echt dat er zusters waren die naar ons toe kwamen hoe zit dit… Hoe zit dat, zou je dit ook voor mij willen invullen!? Nee, samen! Dan leren we er allebei van..

Woensdag:
Iedereen heel erg bedankt voor alle lieve sms’jes, kaartjes, mailtjes, berichtjes etc.! Dat heeft mij heel goed gedaan.. Want ja, vandaag was het mijn verjaardag! Ik werd heel lief wakker gezongen door Marloes (dat is normaal gesproken een traditie bij ons thuis, die zij nu heeft voortgezet :) )en daarnaast kreeg ik ook een heerlijk ontbijtje op bed. Rond 5:45 uur belden pap, mam en Janine want die zaten op Schiphol om Janine naar Mexico te sturen.. Het was natuurlijk heel fijn om ze te spreken..

Vandaag hadden we in het kader van leerpakket 12.2 ook onze klinische les, met als onderwerp sikkelcelanemie. Het was een leuke belevenis om dit ook in een land als Suriname te doen. Iedereen zat heel aandachtig te luisteren en het was zeer leerzaam voor veel mensen. Er bleek toch veel behoefte aan te zijn. We hadden de presentatie afgesloten en toen gebeurde er iets onverwachts, maar super leuk! Alle collega’s begonnen voor mij in het Surinaams en Nederlands te zingen! Dat is ook allemaal op foto vastgelegd, dus echt ontzettend leuk! Mijn begeleidster had het verklapt en ze vroeg me echt of ik het niet erg vond… Zeker niet, wist me alleen niet zo goed een houding te geven, haha! Iedereen heeft me gefeliciteerd, wat ook op een andere manier gaat.. Ik zal een voorbeeld geven van een felicitatie die ik heb ontvangen:
‘Zuster Rianne, ik wens u een hele fijne verjaardag toe, dat u uw opleiding goed en gezond mag afronden, een lang leven voor u hebt wat u kunt delen met man en kinderen’.
Dat kun je dus begrijpen dat je nog wel even bezig bent met een felicitatierondje, ik kreeg ook een bos bloemen en een mooie kaart!

Om 13 uur werd ik de laan uitgestuurd, want iedereen was eigenlijk altijd vrij op haar verjaardag. Prima, en omdat Marloes en ik bijna een stelletje zijn mocht zij ook met mij mee. Dus we moesten nog een afscheidscadeautje halen voor de afdeling, morgen namelijk de laatste dag van onze stage op de kinderafdeling. We hebben ervoor gekozen om ze buggy’s te geven, waar de kinderen met een infuus of sonde in kunnen, zodat ze minder gefixeerd worden. Hier zijn we de afgelopen weken ook mee bezig geweest en werkte goed.

Thuis vorderde de middag, mensen kwamen van stage, maar kwamen ook opgedoft weer beneden. Toen kreeg ik ook nog een aantal mooie cadeaus van Marloes en Martha, dus ik ben best verwend! Ik had al een voorgevoel gehad dat er iets ging gebeuren, dus laat ik mij ook maar eens gaan douchen.. En ja hoor, bij de wasbak werd de verrassing dan ook echt verklapt, dus ik wist al een beetje wat er ging gebeuren, mijn huisgenoten namen mij mee uit eten! Heerlijk bij de Dumplings gegeten, waar ook alle huisgenoten nogmaals voor mij hebben gezongen.. Ik heb nog een cadeautje van hun gekregen, een soort Chinese theekop, heel leuk!

Donderdag:
Onze laatste dag, hij was eigenlijk net zo gewoon als alle andere dagen die we hebben gehad. De hoofdzuster had vrij genomen en daar hadden we ons ‘cadeau’ aan willen schenken. Dus nu hebben we het overhandigd aan onze begeleidster, maar dat was toch iets anders.. Ach, als ze het maar wel goed gebruiken en daar gingen we alle drie wel vanuit.

Aan het einde van de dag had ik best een drukke dienst, maar wel heel leuk.. Even een opname, overdracht en de hele verzorging van de kindjes gedaan.. Mijn collega waar ik mee op de zaal werkte was druk met andere dingen dus ik kom mooi wat doen. Kwam ze terug, sorry sorry Rianne. Ach, waarom.. Omdat ik nu druk aan de slag ben, ik vind het heerlijk! Nee ik heb een hele leuke laatste dag gehad en ga met volle moed op naar maandag: de kraamafdeling.

Vrijdag:
Ik had me zoo verheugd op uitslapen, maar dat zat er niet zo in. De schoonmaaksters stonden voor mijn raam te roepen etc. Dus rond 9:30 uur stond ik weer naast mijn bedje.. Vandaag nog even wat kleine dingentjes doen en dan vertrek ik vanmiddag om 16:30 uur naar Brokopondo. Dat is een district in het binnenland, waar een aantal huisgenoten zelf een tour naar hebben georganiseerd. We gaan dan de zaterdag ook naar Brownsberg. Ik zal hieronder even een uitleg geven wat dat precies inhoudt, want dat zegt jullie nog niet zo veel denk ik! :)

Brownsberg is het bekendste en oudste natuurreservaat en is 6000 hectare groot, prachtig gelegen in het tropische regenwoud. Brownsberg staat bekend om zijn pittoreske watervallen en hoogbos natuur. Op een hoogte van 508 meter ligt het mazaroniplateau met een spectaculair uitzicht over het gebergte en over het Brokopondo stuwmeer.

Kortom: Zoals jullie lezen heb ik een leuke verjaardag gehad, een goede afsluiting van de stage en een super leuk weekend voor de boeg! Na het weekend horen jullie hoe het is geweest en ook dan worden er foto’s geplaats van mijn verjaardag! Die bezit ik namelijk nu nog niet! :)

Hele dikke smok,
Rianne

  • 30 Maart 2007 - 18:32

    Rianne:

    Hee Meis,

    Ik heb je nog niet eens een felicitatie gedaan, bij deze nog van Harte Gefeliciteerd!
    Je ben zo te lezen zeker niet vergeten, geweldig!
    Nu op naar een leuk weekend en dan naar de Kraamafdeling!
    Hee heel veel succes en tot horens!

    xRian

  • 30 Maart 2007 - 18:38

    De Blommen:

    he Rianne nog van harte gefeliciteerd

  • 31 Maart 2007 - 08:49

    Flore:

    Hey meisje,

    Wat leuk om te lezen dat je zo'n fijne verjaardag hebt gehad. Had ook niet anders verwacht!! Je doet het super goed daar volgens mij! Wat een ervaring!
    Ik kwam Janine laatst nog tegen en die vertelde me idd dat ze weg ging. Heb je al gehoord of ze veilig is aangekomen? Ik zal haar site ook eens bekijken, hou ik die ook wel in de gaten...hahaha...

    Hey meis zet hem op!!

    Kussssss.......

  • 31 Maart 2007 - 14:44

    Gertia:

    He meid,

    sorry wist niet dat je jarig was woensdag dus bij deze nog van harte gefeliciteerd! Ik lees dat je een erg leuke dag hebt gehad en ben er blij om en wat lief dat Marloes je wakker gezongen heeft!
    He meid geniet er nog maar even ervan en succes op de kraamafdeling!
    Denk aan je good luck ;)

    Liefs Gertia

  • 31 Maart 2007 - 16:50

    Veiktje:

    Hé Rianne
    Zeg nog van harte met je verjaardag helemaal vergeten dom dom dom we hadden het te druk met Janine nou die zit dus nu ook veilig geland op haar stekkie,je ziet er al mooi gebruind uit op de foto's en genietze nog lekker daar voor je het weet is het weer voorbij.
    Groetjes en veel liefs van ons allemaal doei

  • 02 April 2007 - 14:44

    Anne-Marie:

    He Rianne!
    Nog Van Harte met je Birthday! En dat je zo'n leuke dag hebt gehad! Vast om nooit te vergeten!
    Heel veel suc6 op de kraam!
    Liefs Anne-Marie

  • 03 April 2007 - 13:22

    Sigrid:

    Dag dikke lieverd van mij...

    Ik heb net eens even al je foto's bekeken, maar verheug me erop als je straks thuis bent, dat ik ze live kan zien natuurlijk!! Ik vind het helemaal super dat je het daar zo naar je zin hebt.. Mis je wel!!

    Ik vind je lief, en ik kijk uit naar je volgende verhaaltje..

    Dikke kus sigrid

    Ps: je krijgt de groetjes en een dikke kus van johannes..

  • 03 April 2007 - 18:18

    Jolanda:

    En ik maar denken dat als het mooi weer is je alleen maar rustig aan moet doen maar volgens mij heb jij het daar aardig druk met van alles en nog wat!! Nou het klinkt echt allemaal super, dus ik blijf lezen en kijken.

    Liefs Jolanda

  • 05 April 2007 - 05:52

    Anne Hoekstra:

    Beter laat dan nooit (maar ik wist het ook niet):Van harte met je verjaardag.!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Rianne

Actief sinds 07 Sept. 2006
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 23620

Voorgaande reizen:

11 Februari 2007 - 21 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: